Aanmelden Nieuwsbrief

    Image Alt

    LEER & VEERKRACHT MODEL

    WERKEN VANUIT EEN

    wetenschappelijk en holistisch
    model van welbevinden

    Om te weten welke eigenschappen en vaardigheden je bij leerlingen en onderwijsprofessionals moet versterken om effectief en duurzaam hun veerkracht en welbevinden te vergroten is een holistisch model nodig. Op basis van de wetenschappelijke literatuur heeft dr. Rinka van Zundert een overkoepelend model geformuleerd dat bestaande modellen van sociaal-emotioneel leren, welbevinden en floreren integreert. Het model schetst wat we als mens kunnen doen om prettige staten van zijn te ervaren en waar de daarvoor benodigde veerkracht uit bestaat.

    Een verkorte uitleg die toegespitst is op het onderwijs kunt u lezen in dit artikel van Rinka in het Tijdschrift Positieve Psychologie.

    LICHAAMSBEWUSTZIJN

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do

    Mentaal (mind/geest)

    Optimistische gedachten cultiveren / Pessimistische gedachten onderzoeken / Dankbaarheid / Betekenisgeving / zingeving / Beslissingsvaardigheden / Zelfcompassie

    EMOTIONEEL

    Emotionele geletterdheid / Emotionele differentiatie / Prettige emoties genereren / “Moeilijke” emoties erkennen / uiten / accepteren

    FYSIOLOGISCH

    Bewegen & sport / Voeding / Slaap / Balans sympathische & parasympathische zenuwstelsel

    SOCIAAL

    Empathie / Compassie / Vriendelijkheid beoefenen / Vergeving / Communicatieve vaardigheden / Steun vragen en geven

    GEDRAGSMATIG

    Doelen stellen / Flow creëren / Kwaliteiten herkennen en inzetten / Zelfregulatie ontwikkelen