meer over

Leer- & Veerkracht

Visie

“Wat mijn persoonlijke motivatie is om deze integrale aanpak welbevinden te ontwikkelen? Ik heb vroeger op school honderden steden, rijtjes met woorden, natuurwetten en historische feiten en ga zo maar door erin gestampt. De meeste ervan ben ik eerlijk waar weer vergeten. Maar niemand heeft ooit tegen me gezegd: “Hee Rinka, als je je onzeker of niet goed voelt, kijk dan eens naar je gedachten. Die kloppen namelijk niet altijd.” (Wetenschappelijk feitje: Een optimistische denkstijl is een van de belangrijkste factoren die welbevinden vergroten en problematisch functioneren voorkomen.) 

Ik heb me vanaf mijn 18e altijd bezig gehouden met persoonlijke ontwikkeling, maar toen ik jaren later tijdens mijn promotietraject een coachingsopleiding ging volgen besefte ik pas echt hoe concreet en simpel het soms kan zijn om weer goed in je vel te komen. En dat je dat aan anderen kunt leren. Ik werd ineens bijna boos. Waarom had ik dát niet ook op school geleerd?! 

Dat we (deels) de handvatten missen om ons welbevinden op peil te houden blijkt ook uit de hoge cijfers van depressie, angst, alcohol- en drugsgebruik, burn-out…en dat begint al in de puberteit, soms eerder nog zelfs. Maar we hoeven niet steeds opnieuw zelf het wiel uit te vinden. Er zijn heel veel manieren om onze veerkracht en welbevinden te vergroten waarvan inmiddels bekend is dat ze werken. Het mooie is dat je die manieren heel goed kunt verweven in de schoolvakken en dat het tegelijkertijd de leerprestaties bevordert.

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we leerlingen al in hun jeugd tools helpen aanreiken om deze eigenschappen en vaardigheden te versterken, ze veel sneller tot hun unieke volle potentieel komen. En van het potentieel dat elk mens in zich heeft…daarvan geloof ik dat het onbegrensd is en dat we er in de toekomst nog positief verrast van zullen staan.”

Lees Rinka’s artikel over de Heleschoolbenadering Positieve Psychologie in het Tijdschrift Positieve Psychologie.

 

Rinka van Zundert (rond)

Rinka van Zundert

Oprichter Leer- & Veerkracht

 

onze benadering

Leer het, Leef het, Geef het door

Leer het, Leef het, Geef het door 2

Leer het, Leef het, Geef het door-3

Leer- & Veerkracht volgt de “Leer het, Leef het, Geef het door”-benadering.

Door je als leerkracht, directeur of ondersteunend medewerker eerst zelf de principes uit de Positieve Psychologie eigen te maken en in je dagelijks leven te integreren (“Leer het, Leef het”), zul je merken dat je veerkracht en welbevinden groeien. Je zit beter in je vel, zowel op je werk als daarbuiten, en weet wat wel en niet voor jou werkt. Je hebt vanuit de eerste hand ervaring met alles wat je aan je leerlingen over zou willen brengen. Door deze ervaring kun je je leerlingen met enthousiasme onderwijzen in de Positieve Psychologie (“Geef het door”). Goed voorbeeld doet volgen! Met het hele team werk je aan de integratie van Positieve Psychologie in het schoolbeleid. Zo wordt Positieve Psychologie een pijler van beleid en wordt jouw school een school waarin het welbevinden van de leerlingen en het personeel net zo belangrijk is als de leerresultaten.

Leer het, Leef het, Geef het door